آئودی ۲۰۲۲ RS Q E-Tron کاملا الکتریکی برای آفرود رونمایی شد
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۰۳۷۹۹
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از معرفی R۸ LMS GT۳ Evo II، بخش اتومبیلرانی آئودی اسپرت از یک اتومبیل مسابقهای دیگر رونمایی میکند. RS Q E-Tron در مقایسه با سوپراسپرت V۱۰ موتور میانی کاملاً متفاوت است و اولین رقیب برای مسابقه رالی داکار برای مقابله با مناطق خسته کننده آفرودی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آئودی به دلیل فعالیتهای الکتریکی خود در مسابقات اتومبیلرانی که برای فصل بعدی مسابقات اتومبیلرانی در سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است، فرمول E را کنار میگذارد تا با RS Q E-Tron در مسابقات رالی داکار شرکت کند. جدا از اینکه به نظر باورنکردنی است، این جانور آفرود به لطف یک پیشرانه جالب، خبرساز شده است.
این شاسی بلند آفرودی کاملاً برقی است، با وجود استفاده از موتورهای جلو و عقب که از خودروی آئودی e-tron FE۰۷ فرمول E مدل ۲۰۲۱ اقتباس شده است اکنون یک موتور بنزینی TFSI از DTM دارد که به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم مبدل انرژی برای شارژ باتری در حال فعالیت است.
موتور احتراق داخلی به عنوان توسعه دهنده دامنه عمل میکند و در دور موتور ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دور در دقیقه کار میکند. آئودی میگوید پمپ بنزین در یک محدوده کارآمد کار میکند تا میزان تولید گازهای گلخانهای را به کمتر از ۲۰۰ گرم CO۲ در هر کیلووات ساعت وصل شده به باتری کاهش دهد.
موتور ۲.۰ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ، آب مورد نیاز خود را از مخزن سوخت ۲۹۵ لیتری بنزینی می گیرد که در ۱.۱ متر (۳.۶ فوت) پشت محور جلو (و همچنین پشت راننده) قرار دارد. مبدل انرژی همچنین شامل واحد سوم موتور مولد (MGU) برای شارژ مجدد باتری است در حالی که RS Q E-Tron به سختی تحت فشار قرار میگیرد.
آئودی این اتومبیل اسپرت مسابقه ای را با یک بسته ۵۰ کیلووات ساعتی که ۳۷۰ کیلوگرم (۸۱۵ پوند) وزن دارد و با پشتیبانی از مکانیزم بازیابی انرژی در هنگام ترمز، توسعه داده است. طبق اطلاعاتی که از اینگولشتات صادر میشود، کل تولیدی که توسط پیشرانه الکتریکی ارائه میشود ۵۰۰ کیلووات یا ۶۷۰ اسب بخار است.
طبق مقررات رالی داکار، وزن این وسیله نقلیه حداقل ۲۰۰۰ کیلوگرم (۴۴۰۹ پوند) است. آئودی میگوید RS Q E-Tron اولین سفر خود را در اوایل این ماه در نووبورگ انجام داده و تا پایان سال تحت یک برنامه آزمایشی جامع قرار خواهد گرفت که شامل ورود به مسابقات در سراسر کشور است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: صنعت خودرو تولید خودرو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۰۳۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشت الیاف «وش و کنف»؛ اقتصاد سبز در مازندران
ایسنا/مازندران با ورود تکنولوژی به جامعه بشری و تولید البسه و ملزومات این حیطه کاشت بسیاری از گیاهان با ارزش همانند الیاف پنبه، وش و کنف جای خود را به الیاف مصنوعی داد و موجب شد تا این اقتصاد سبز رو به فراموشی رود.
بسیاری از مشاغل سنتی و صنایع هنری ایران با آن قدمت چندین هزار ساله که ریشه در آب و خاک و ذهن و قلب تک تک ما دارد، این روزها میرود که به فراموشی سپرده شود.
ورود تکنولوژی و تولید انواع البسه و کالاهای خواب سبب شده که مردم به راحتی به این اجناس دسترسی داشته باشند. این امر سبب شده که تولیدکنندگان برای تهیه این ملزومات کاربردی در زندگی، برای تهیه مواد اولیه و دوخت سنتی بی نیاز شوند این امر نیز عامل مهمی در از بین رفتن گیاهان نابی شد که دیگر جایگزینی برای آن پیدا نشد.
در این میان نباید فراموش کرد که مازندران مهد تولید الیاف ناب هم بود که در صنایع دستی از آن استفاده میشد زنان هنرمند مازندرانی نه تنها در هنرهای ناب صنایع دستی سرآمد بودند بلکه مواد اولیه آن که از الیاف بود را خود تولید میکردند و حتی رنگرزی را هم انجام میدادند.
خودکفایی در این حوزه و انواع تولیدات رنگارنگ از پارچههای نفیس روح و جان مردم را صیقل داده و اوقات فراغتی سرشار از شور و نشاط در زنان ایجاد میکرد این تولیدات که معمولا به شکل گروهی انجام میشد حس دوستی و نزدیکی را بین خانوادههای روستایی بیش از بیش فراهم میکرد.
ساده زیستی و سبک زندگی سالم بدور از هیاهو و مدپرستی روح آنها را لطیف و زندگی را برای آنان زیباتر و آسانتر از آنچه امروزه شاهد هستیم فراهم کرده بود.
روزگاری که از اختلاف بر سر تجملات و چشم و هم چشمی خبری نبود، صلح و آشتی بر جوامع بشری حکمرانی میکرد؛ زنان این مرز و بوم در کنار همسران و خانواده براساس موقعیت جغرافیایی به هنر دست در قالب صنایع دستی میپرداختند که در نهایت موجب هویت بخشی و برگی از تاریخ این مرز و بوم شد.
در این خصوص پای صحبت یکی از مادران مازندرانی نشستیم تا از صنایع دستی قدیم که زنان روستا به آن مشغول بودند برایمان بگوید.
«شمد بافی»
سکینه خاتون نجف زاده مادر ۸۲ ساله بابلی با اشاره به اینکه برای دوخت «شمد» لازم بود گیاه وش بکاریم، گفت: گیاه وش گیاهی به طول یک متر بود که زنان روستا در باغ خود کنار دیگر محصولات کشت میکردند این گیاه بعد از مدتی تخم میداد و به مرحله برداشت میرسید ما این گیاه را برداشت کرده و تخم و پوست گیاه را از بدنه گیاه جدا میکردیم.
وی افزود: این پوست جدا شده را که به صورت رشته نخ بود به دور دستگاه کوچک دستی به نام رشته یا دوک نخ ریسی یا مهرپیچ داده بصورت کلاف در میآوردیم.
این هنرمند بابلی یادآور شد: در مرحله سوم آن را داخل ظرف بزرگ مخصوص که شبیه یک دیگ بزرگ بود قرار داده و همراه با آب و مقداری خاکستر آتش کاملا حرارت داده و وقتی کاملا پخته میشد از داخل دیگ خارج میکردیم.
نجف زاده اظهار کرد: در مرحله آخر آنرا در داخل رودخانه روان قرار داده و با سنگ یا چوب کاملا میکوبیدیم و زیر آفتاب گذاشته تا خشک شود با این کار رنگ الیاف کاملا سفید میشد.
وی تصریح کرد: این الیاف را از جای بلند بوسیله یک دستگاه مخصوص کوچک از بالا به پایین آویزان کرده و با مهارت به صورت کلاف های نخ درمیآوردیم تا آماده بافندگی شوند.
وی ادامه داد: این نخهای آماده را به کرچال میبردیم و صاحب کرچال از آن شمد و دستمال سر و... میبافت.
«الیاف کنف»
نجف زاده یادآور شد: یکی دیگر از الیافهای مهمی که در قدیم در باغات شهرستان بابل کشت میشد گیاه کنف بود که چند متر طول داشت، این گیاه بلند قامت بعد از تخم دهی به مرحله برداشت میرسید.
وی افزود: با جداکردن تخم از الیاف کنف، چوب کنف را با خود به زمین شالیزاری میبردیم به اندازه طول الیاف کنف، زمین را کنده و کنف را داخل آن چال میکردیم و به مدت هفت شبانه روز داخل این زمین باتلاقی قرار میگرفت.
وی تصریح کرد: بعد از هفت روز این کنف را بیرون آورده و با آب روان رودخانه کاملا شستشو داده و پوست را از بدنه چوب کنف جدا میکردیم.
نجف زاده خاطرنشان کرد: این الیاف را که به صورت تارهای نخ در میآمد به صورت کلاف درآورده و با آن ریسمان میبافتیم. همچنین از آن در دوخت و دوز و به عنوان مثال برای بافت حصیر، باربندها استفاده میکردیم.
وی گفت: نکته قابل توجه این بود که بعد از برداشت، همه زنان روستا کنار هم جمع شده و در این کار بهم کمک میکردند.
نجف زاده یادآور شد: هرچند بسیاری از هنرهای صنایع دستی که از اجداد ما به ارث رسیده در طول زمان از بین رفته و فقط نامی از آن باقی مانده است اما متاسفانه بسیاری از گیاهان موثر و نابی که میتوانست نقش مهمی در اقتصاد خانواده داشته و مواد اولیه تولید باشد نیز از بین رفته و امروزه الیاف مصنوعی جای آن را گرفته که هیچ یک خاصیت ارزنده این الیاف طبیعی را ندارد.
وی افزود: استفاده از این پارچهها نه تنها سبب سلامت جسم و روح میشد بلکه در تابستان بسیار خنک و عرقگیر بود لذا برخی از الیاف وش دستمال درست کرده و به سر میبستند تا در تابستان از گرمای شدید در امان باشند.
به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه سال ۱۴۰۳ با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، آنچه قابل اعتناست توجه همه اقشار جامعه برای تحقق این الگو و رسیدن به توسعه اقتصادی است.
احیای فعالیتهای اقتصادی خرد و خانگی، سرمایهگذاری در سطوح مختلف، واگذاری برخی از پروژههای اقتصادی به بخش خصوصی سبب میشود تا مردم در کنار دولت به بالندگی کشور و رسیدن به اهداف توسعهای بپردازند.
کشت الیاف در زمینهای زراعی یکی از اقداماتی است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در روستاها، مهاجرت معکوس، جلوگیری از تغییر کاربری کشاورزی به ساخت و سازها، به صیانت از محیط زیست کمک کرده و سنتهای اصیل نیز حفظ میشوند. بنابر این با داشتن یک صنعت پاک، اقتصاد مازندران همیشه سبز میماند.
انتهای پیام